رشد در هر زمینه ای نشــانه بزرگ شدن و بالغ شدن می باشد؛ حال اگر رشد مربوط به اقتصاد باشد، یعنی یک جامعه، متعهدانه به یک پیشــرفت کارا در حوزه اقتصاد رسیده است.

 

 

 

 

 

 

رشــد اقتصادی را در واقع می توان در افزایش تولید کالاها و خدمات اقتصادی، در مقایسه با یک بازه زمانی دیگر تعریف کرد.

 

رشد اقتصادی به تعبیر ساده عبارت است از افزایش تولید یک کشــور در یک ســال خاص در مقایســه با مقدار آن در ســال پایه.

 

در ســطح کلان، افزایش تولید ناخالص ملی (GNP) یا تولید ناخالص داخلی (GDP) در سال مورد بحث به نســبت مقدار آن در یک ســال پایه، رشد اقتصادی محســوب می شود.

 

علــت این که برای محاســبه رشــد اقتصــادی، از قیمت های سال پایه اســتفاده می شود آن است که افزایش محاسبه شــده در تولید ناخالص ملی، ناشی از افزایــش میزان تولیدات باشــد و تأثیــر افزایش قیمت ها (تورم) حذف گردد.

 

پس به این ترتیب رشــد چیزی نیست، جز تغییرات )کمــی) تولیدات ناخالــص ملی یعنــی تغییرات ، نسبت به یک سال پایه همان رشد خواهد بود.

 

منابع رشد اقتصادی افزایش نهاده های تولید (افزایش ســرمایه یا نیروی کار) افزایش بهره وری عوامل تولید به کارگیری ظرفیت های احتمالی خالی در اقتصاد عوامل موثر در رشد اقتصادی رابطه آموزش و رشد اقتصادی رشد و بهره وری ناشی از سرمایه گذاری آموزشی رشد اقتصادی ناشی از آثار خارجی رشد از ناحیه آثار انتشاری چرا برخی کشورها رشد اقتصادی بالاتری را تجربه می کنند؟

 

در حوزه نظری : تفکر غالب در حوزه نظری ناشــی از نظریه سرمایه انسانی می باشــد که ادعا می کند آموزش از طریق باروری و شکوفایی اندیشــه، بهره وری و شکوفایی اندیشــه، بهره وری و توانمندی های افراد را افزایش می دهد.

 

 

در حوزه تجربی:

 

1) بخش خصوصی و بخش عمومی

 

2) کیفیت آموزش

 

3) ساختار آموزش

 

4) کیفیت برخورداری از خدمات آموزشی

 

5) توانمندی در بهره گیری از سرمایه های انسانی آثار خارجی آموزش چیســت؟

 

 

آثار خارجی آموزش یعنی علاوه بر ارتقای تــوان تولید افراد آموزش دیده، بهره وری افراد آموزش ندیده نیز افزایش می یابد.

 

در ســطح کل جامعه آثار ســرمایه گذاری آموزشی عبارتند از :

 

آثار انتشاراتی یا سرریز دانش تاثیر آموزش بر توسعه دموکراسی توسعه سطح بهداشت عمومی افزایش بهــره وری در محیــط خانــواده و کنترل جمعیت چرا آموزش بهره وری افراد راافزایش می دهد ؟

 

 

به طور کلی بهره وری و رشد اقتصادی باعث:

 

1) کشف نهاده های جدید

 

2) کیفیت نهاده های موجود

 

3) بهبود کیفیت محصولات موجود

 

4) کاهش هزینه تولید و تقلیل ناکارآمدی ها

 

5) عرضه محصولات جدید نتیجه گیری شواهد تجربی در مورد رشد اقتصادی مویدآن است که کشورها نرخ های رشد متفاوت و سطح توسعه نا همگونی را تجربه کرده اند کــه یکی از علل عمده در این رابطه آموزش و مهارت افراد می باشــد.

 

آموزش به خودی خود رشد و توسعه ایجاد نمی کند.

 

علاوه بر توســعه کمی و کیفی و رعایــت عدالت در توزیع امکانات (جنبه عرضه)، اســتفاده مناسب از ســرمایه انســانی (جنبه تقاضا) نقش بسزایی دارد .

 

کشــورهایی که فاقد شــرایط مناســب برای بهره گیری از ظرفیت های انسانی هســتند، باید با انجام اصلاحات متناسب سیاســی - اقتصادی این شرایط را تامین نمایند تا آثار ســرمایه گذاری های انسانی تجلی پیدا کند.

 

 

«روزنامه اقتصاد مردم - 17 آبان 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/08/17     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |