مشکلات و چالش‌های «تامین سرمایه‌ها» در بیست و یکمین میز صنعت با حضور مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار و جمعی از فعالان این صنعت بررسی شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

بیست و یکمین نشست میز صنعت سازمان بورس و اوراق بهادار با موضوع بررسی «صنعت تامین سرمایه» با تلاش مدیریت نظارت بر ناشران و اداره میزهای صنعت و رتبه‌بندی ناشران این سازمان و با حضور علیرضا ناصرپور، عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، رضا عیوضلو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس، رسول سعدی، دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری، ولی‌اله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و جمعی از مدیران و فعالان این صنعت برگزار شد.

علیرضا ناصرپور، عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در این نشست درباره اوراق با رتبه‌بندی گفت: موضوع اوراق با رتبه‌بندی و بحث افزایش نصاب صندوق ها در اوراق با رتبه بندی در هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح شده اما چالشی که در این اوراق وجود دارد این است که نصاب فعلی صندوق‌ها هنوز پر نشده است.

 

آمادگی برای طرح مجدد نصاب‌ها

وی افزود: آمادگی برای طرح مجدد نصاب‌ها در هیات مدیره و افزایش آن وجود دارد. برخی پیشنهاد دادند، حداقلی برای خرید اوراق گذاشته شود اما باید تاکید کنم به هیچ عنوان موافق این موضوع نیستیم.

در مورد تغییر نصاب‌ها به شرطی که ریسک صندوق‌ها کنترل شود، طرح موضوع با هیات مدیره خواهیم داشت.

 

مدیریت موقعیت تعارض منافع

ناصرپور دلیل افشای اطلاعات برای صندوق‌ها را نظارت عمومی و اطلاع داشتن یونیت داران و مدیریت تعارض منافع دانست و تصریح کرد: مدیریت موقعیت تعارض منافع و افشا و شفافیت اطلاعات دو موضوع مهمی است که در همه کشورهای دنیا هم کاربرد دارد و هر کشوری که خواهان مدیریت تعارض منافع است، افشای حداکثری اطلاعات را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: افشاهایی که ناظر به موضوع و تعارض منافع است باید تشدید شده و نوع گزارشگری برخی موضوعات باید تغییر کند اما برخی موضوعات هم نیاز به تعدیل افشا است.

 

کمبود نیروی انسانی متخصص

عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، در باره کمبود نیروی انسانی متخصص در شرکت‌های تامین سرمایه بیان کرد: مساله کمبود نیروی انسانی متخصص مشکل کل بازار سرمایه بوده و تنها مختص حوزه فعالیت شرکت‌های تامین سرمایه نیست چرا که رشد سریع بازارهای مالی باعث شده این موضوع در حوزه بازار سرمایه شدیدتر احساس شود.

ناصرپور مطرح کرد: نصاب‌ها و تکالیفی که باعث مختل شدن اختیار تصمیم‌گیری صندوق‌ها شود باید حذف و صرفه و صلاح صندوق‌ها رعایت شود.

 

مشکلی برای صدور مجوز صندوق‌های طلا نیست

وی با بیان این که در حال حاضر مشکلی برای صدور مجوز صندوق‌های طلا نیست و اگر کسی شرایط لازم را داشته باشد موفق به دریافت مجوز خواهد شد، گفت: افزایش سقف‌ها برای صندوق‌های طلا در حال انجام است و محدودیتی در این حوزه وجود ندارد.

 

پیگیری برای تامین سرمایه‌های بانکی

عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در سال گذشته و امسال به خصوص برنامه هفتم توسعه، به صورت متعدد با کمیسیون اقتصادی مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیات عالی نظارت پیگیری در بحث تامین سرمایه بانکی و مجوز به صندوق‌های با درآمد ثابت داشته‌ایم و این روند برای تسهیل امور ادامه دارد.

وی در پایان بر ایجاد نظم در فرایند انتشار اوراق و همچنین نرخ‌ها تاکید کرد.

 

بررسی مشکلات صنایع، هدف برگزاری میز صنعت

رضا عیوضلو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار نیز بررسی مسائل و مشکلات صنایع کشور را از اهداف برگزاری میز صنعت در حوزه‌های مختلف، ذکر کرد و گفت: پس از برگزاری این جلسات، همکاران میز صنعت به صورت اجمالی گزارشی از مسائل اساسی و مشکلات صنایع تهیه کرده و به نهادهای ذی‌ربط برای رسیدگی به مشکلات آنان ارسال می‌کنند.

وی افزود: تاکنون گزارش‌های مدونی از حوزه‌های مربوط به صنایع مختلف تهیه شده و از مراجع مختلف پیگیری‌های لازم به منظور رفع مشکلات و مسائل مختلف صورت گرفته است.

 

دغدغه نرخ بالای تامین مالی

عیوضلو در ادامه به موضوع نرخ بالای تامین مالی به عنوان یک دغدغه مهم اشاره کرد و گفت: نرخ کوتاه مدت افزایش یافته اما اینکه نرخ‌های بلندمدت به دنبال نرخ‌های کوتاه مدت افزایش پیدا کند منطقی و پذیرفته شدنی نیست و از شرکت‌های تامین سرمایه انتظار می‌رود با خلاقیت و نوآوری، تا حد امکان مانع تسری افزایش نرخ‌های کوتاه مدت به نرخ‌های بلندمدت شده و در سمت خرید و فروش اوراق نیازمند مهندسی ابزار مالی هستیم که حداقل مانع انتقال نرخ‌های کوتاه مدت به بلندمدت شود.

 

شفاف‌سازی ترازنامه شرکت‌های تامین سرمایه

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: در بحث مربوط به قراردادها پیگیری‌های لازم در حال انجام و موضوعات در هیات داوری مطرح است.

همچنین به دنبال ابزاری برای آشکار کردن تعهدات شرکت‌های تامین سرمایه در ترازنامه‌ها هستیم، به طوری‌که هر چه ترازنامه شرکت‌های تامین سرمایه آشکارتر و شفاف‌تر باشد در تصمیم‌گیری ذینفعان اعم از سهامداران و مدیران این شرکت ها مفید و موثر خواهد بود.

 

طراحی پنل بدهی

وی بر طراحی پنل بدهی اشاره کرد و افزود: ارسال درخواست‌ها از طریق پنل بدهی در حال انجام است به طوری‌که کارها را برای شرکت‌های تامین سرمایه راحت‌تر خواهد کرد.

مقرر شده قراردادها هم در بستر این پنل انجام و فرایندها را کوتاه کند.

به گفته این مقام مسئول، انتظار می‌رود مسائل و مشکلات صنایع به سیاستگذاران اقتصادی منعکس و راهکارهای مربوط به آن ارائه و اجرا شود.

عیوضلو تصریح کرد: تمام متغیرهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه مساله و دغدغه شرکت‌های سرمایه‌گذاری است، از این رو، با همکاری کانون نهادهای سرمایه‌گذاری، به مشکلات و مسائل و دریافت نقطه نظرهای شرکت‌های سرمایه‌گذاری رسیدگی خواهد شد.

 

نرخ بالای تامین مالی چالش مهم شرکت‌های تامین سرمایه

امیر طایفه ابراهیمی، رئیس اداره میز صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در حاشیه این نشست در گفت‌وگویی، در رابطه با برگزاری میز صنعت برای شرکت‌های تامین سرمایه، اظهار کرد: در بیست و یکمین میز صنعت که با حضور شرکت‌های فعال در صنعت «تامین سرمایه» برگزار شد، مشکلات و چالش‌های این صنعت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس اداره میز صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، نرخ بالای تامین مالی و کمبود نیروی انسانی را از جمله مشکلات شرکت‌های تامین سرمایه برشمرد.

 

کانون نهادهای سرمایه‌گذاری بازوی کمکی سازمان بورس برای حل مشکلات صنایع

رسول سعدی، دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری نیز در ادامه با بیان این که گزارش‌های قابل توجه، جامع و کارشناسی شده در میزهای صنعت مطرح می‌شود، گفت: برگزاری جلسات میز صنعت نشان دهنده این است که سازمان بورس نگاه کاملا کارشناسی و نگرش علمی به مسائل صنعت دارد و در صورت وجود هر مشکلی، درصدد رفع آن است.

وی عنوان کرد: بیش از دو سوم شرکت‌های تامین سرمایه با مشکلات توسعه‌ای مواجه هستند و مشکلات اکثر آنها فراسازمانی است به طوری‌که مانع رشد و توسعه آنها شده است.

سازمان بورس و اوراق بهادار با تمام قوا در حال تلاش است تا مشکلات شرکت‌ها را در صنعت «تامین سرمایه» برطرف کند چرا که یکی از افتخارات بازار سرمایه شفافیت است.

سعدی در پایان بیان کرد: کانون نهادهای سرمایه‌گذاری صدای مدیران شرکت‌های بورسی را در حوزه‌های مختلف شنیده و آماده پیگیری مسائل، مشکلات و ارائه راهکارهای منطقی و کارشناسی شده به سازمان بورس و اوراق بهادار است.

 

رفع چالش صنایع با برگزاری میز صنعت

همچنین در پایان، وحید رجبیان، معاون توسعه کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در رابطه با برگزاری میز صنعت، گفت: مسائل و مشکلات مطرح شده توسط مدیران عامل شرکت‌های تامین سرمایه در میز صنعت را در کانون نهادهای سرمایه‌گذاری بررسی خواهیم کرد و پس از جمع بندی نظرهای کارشناسی را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارجاع خواهیم داد.

وی با بیان این که کانون نهادهای سرمایه‌گذاری بر حسب وظیفه خود جلسات فصلی را نیز با مدیران عامل شرکت‌های تامین سرمایه برگزار می‌کند، افزود: از ابتدای سال تا کنون سه جلسه برگزار شده و در آینده نیز جلسه چهارم را تشکیل خواهیم داد.

معاون توسعه کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در پایان تصریح کرد: برگزاری جلسات میز صنعت می‌تواند به سبب جمع آوری مشکلات و چالش‌های ناشران توسط سازمان بورس و اوراق بهادار و پیگیری و رفع آنها موجب بهبود سودآوری صنایع و کسب‌کارها شود.

لازم به ذکر است، برگزاری میز صنایع و مکاتبه با نهادهای ذی‌صلاح برای رفع مشکلات صنایع، تهیه و تنظیم گزارش‌های ماهانه، تهیه گزارش‌های خاص، اقدامات لازم در ارتباط با ناشران اوراق بهادار، برگزاری جلسات درون سازمانی و دوره‌های آموزشی و تجلیل از ناشران برتر از جمله مهم‌ترین اقدامات حوزه نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در نیمه نخست سال جاری به شمار می‌رود.

 

«پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا) - 18 دی 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/10/19     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |