محمدصادق مفتح کارشناس بازرگانی و اقتصادی

 

یکی از موضوعات مهم در اقتصاد ایران کاهش نرخ کالاها و خدمات است.

 

 

 

 

 

 

این موضوع بدین جهت حائز اهمیت است چرا که در سال های اخیر بخصوص بعد از تشدید تحریم ها وافزایش نرخ تورم شاهد کاهش قدرت خرید مردم هستیم به گونه ای که به دلیل گران تمام شدن هزینه تولید، کالاهای مصرفی مردم با قیمت های بالا به دست آنها می رسد و به دلیل نبود قدرت خرید، چرخه تولید و مصرف ضعیف شده است.

 

یکی از راهکارهایی که همزمان به تولید کننده و مصرف کننده کمک می کند اتخاذ سیاست های حمایتی از تولید کننده برای کاهش هزینه تمام شده نهاده های تولید است.

 

در صورت تحقق این امر بسیار مهم شاهد ارزان شدن کالاها و آسان تر شدن خرید برای عموم مردم بخصوص طبقه ضعیف و کم توان جامعه خواهیم بود.

 

متاسفانه تورمی که طی یکسال گذشته شاهد آن بودیم قدرت خرید مردم را در کالاهای غیر اساسی با تعریفی که از کالای اساسی داریم به شدت کاهش داده است، هر چند نمی توان گفت طبقه ضعیف و کم برخوردار جامعه دسترسی خوبی به کالاهای اساسی دارند چرا که بسیاری در تامین نیازهای اولیه خود دچار مشکلاتی اساسی هستند، بنابراین تسهیل تولید و اتخاذ سیاستهایی برای ارزان تمام شدن تولید می تواند به برخورداری بیشتر مصرف کننده و تولید و عرضه بیشتر کالا از سوی تولید کننده کمک کند، موضوعی که هم به نفع تولید کننده است و هم مصرف کننده.

 

بی تردید افزایش تولید یعنی زمینه سازی برای باز شدن شرایط به گونه ای که تولید کننده قادر به تولید انبوه باشد زمینه ساز کاهش هزینه های تولید یا سرشکن شدن هزینه های تولید می شود.

 

آنچه می تواند این مهم را عملی کند تمرکز بر روی راهکارهایی است که منجر به کاهش هزینه های تولید می شود.

 

این موضوع یک راهکار دو سر برد است چرا که ضمن تامین نیازهای داخلی مردم با بازاریابی درست و تولید کالای با کیفیت صادرات افزایش می یابد بنابراین با افزایش فروش و رونق گرفتن صادرات شاهد کاهش هزینه های تولید خواهیم بود در صورتی که گرانی و افزایش هزینه های تمام شده کالا منجر به کوچکی و کم عمقی بازار می شود لذا قاعدتا کالا با قیمت بیشتری به دست مصرف کننده می رسد.

 

 

«روزنامه اخبار صنعت – 9 بهمن 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/11/09     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |