امیرحسن کاکایی-کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودرو:

 

یکی از موضوعاتی که طی سال های اخیر مرتب تکرار شده است بحث واردات خودروی خارجی و اثرگذاری این روند روی بازار ونرخ خودرو درداخل کشور است.

 

 

 

 

 

آنچه در این موضوع حائز اهمیت است چرا که بسیاری در این باره می پرسند که آیا واردات خودرو می تواند آثار مثبتی روی بازار و صنعت خودروی کشور به جا بگذارد؛ باید گفت: خیر؛ چرا که تا زمانی که روند واردات خودرو به صورت روشن و شفاف مشخص نشود؛ یعنی تا زمانی که تحریم ها به قوت خود باقی است و واردت خودرو از شرکت های معتبر بین المللی صورت نمی گیرد و موضوع خدمات پس از فروش و تامین قطعات خودرو با ابهامات بسیار زیادی مواجه است نمی توان عنوان کرد واردات به نفع کاهش قیمت و ایجاد رقابت در صنعت خودروسازی منتهی می شود.

 

در نمایشگاه خودروی تهران شاهد یکه تازی خودروهای چینی بودیم، وجود خودروهای چینی قطعا معنا دار بود و بازار تشنه ما را محک زد به این خاطر چینی ها برای واردات خودروی ما صف بسته اند چرا که می دانند در شرایط تحریمی تویوتا به ما فروخته نمی شود؛ بنا بر این تا زمانی که ظرفیت اقتصادی نداریم و دولت خودروساز را مجبور به مونتاژ می کند قطع به یقین نمی توان به بهبود روندها در عرصه خودروسازی کشور آن چنان امیدوار بود.

 

آنچه در این موضوع حائز اهمیت است اینکه به دلیل کمبود ارز خودروی خارجی وارد نمی شود، ضمن اینکه تحریم ها مانع بزرگی در برابر واردات خودروی خارجی پیش پای ما گذاشته است.

 

در صورتی که محدودیت ارزی نمی داشتیم قطعا شاهد افزایش قیمت دارو و گوشت نمی بودیم.

 

واقعیت این است که دچار محدودیت ارزی هستیم.

 

سبد دلار در طی یکسال گذشته بالا رفته به طوری که نرخ دلار از 4200 تومان به 28500 رسید و اینک حداقل به 48 هزار تومان رسیده است و با وجود تحریم ها و عدم افزایش تولید و عدم صادرات نرخ ارز کاهش نمی یابد.

 

واقعیت این است که جمع کردن پول با عنوان واردات خودروی خارجی بیشتر ترفند جمع آوری پول برای مدیریت نقدینگی و مدیریت اقتصادی است نه مدیریت بازار خودرو.

 

به هر حال امروز در بسیاری از حوزه ها با مشکلات اساسی رو به رو هستیم.

 

سرمایه گذاری در نفت، پتروشیمی، گاز و برق بسیار دور از ذهن شده است به این خاطر درآمدهای ارزی به شدت کاهش یافته است.

 

امیدواریم دولت به وعده خود یعنی واردات جامه عمل بپوشاند اما در مجموع به نظر می رسد کسانی که واردات بازی خرید خودروی خارجی و مسدود سازی پول هایشان در بانکها می شوند عمدتا وارد لاتاری می شوند که مشخص نیست در آینده این بازی به نفع آنها تمام می شود یا خیر؟

 

 

«روزنامه اخبار صنعت – 25 بهمن 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/11/25     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |