چرا ظرفیت های فراوان حوزه احداث در کشور مورد استفاده قرار نمی گیرد؟

 

ریشه روند نزولی صادرات در حوزه فنی و مهندسی و ساخت و ساز چیست؟

 

 


 

 

 

به گزارشی خدمات فنی و مهندسی در کشورهایی با اقتصاد پیشرو به عنوان یک صنعت ویژه و ارزآور همواره مورد توجه بوده است، از یک طرف همان‌طور که اقتصادهای دانش‌‌‌بنیان و صنعتی بر بنیاد نیروی انسانی متخصص شکل گرفته، خدمات فنی مهندسی به عنوان یک شاخه اصلی از همین نیروی انسانی ماهر می‌تواند حرکت روی مرزهای دانش را برای یک جامعه به ارمغان آورد.

 

ایران نسبت به کشورهای همجوار در حوزه صادرات این خدمات فنی - مهندسی دست بالا را دارد، اما با این حال همچنان چالش‌‌‌هایی برای استفاده از ظرفیت بالای نیروی انسانی کشور در این حوزه وجود دارد.

 

مخصوصا در صنایع تکمیلی پتروشیمی که به عنوان یکی از مزیت‌های رقابتی اقتصاد ایران محسوب می‌شود.

 

اما با این وجود ناتترازی هایی در این حوزه باعث ایجاد مشکلاتی برای خدمات فنی و مهندسی شده است.

 

اما در دیدار رئیس اتاق ایران با کمیسیون خدمات فنی مهندسی و احداث اتاق ایران، توانمندی‌های تشکل‌های حوزه خدمات فنی مهندسی، مشکلات صدور خدمات فنی و مهندسی، بحران عقب ماندگی در صنعت احداث و ناترازی های موجود در صنعت احداث و خدمات فنی و مهندسی بررسی شد.

 

صمد حسن‌زاده، در نشست با رئیس و اعضای کمیسیون خدمات فنی مهندسی و احداث اتاق ایران گفت: اقتصاد کشور نیازمند امنیت است و بدون امنیت اقتصادی، امکان دستیابی به اهداف صادراتی میسر نخواهد شد.

 

در حال حاضر، عراق مهم‌ترین شریک تجاری و صادراتی ایران است.

 

اگرچه نباید صنایع کشور منحصر به کشورهای همسایه و ازجمله عراق شوند.

 

صنایع ایران از دانش بالایی برخوردارند و حتی می‌توانند به کشورهای قدرتمند نیز مشاوره هم بدهند.

 

رئیس اتاق ایران ادامه داد: بی توجهی مسئولان باعث شده است که کشورهای همسایه در مرکز تجارت و صادرات کشور مورد توجه باشند؛ اما حتی در همین کشورها هم بی تدبیری‌ها موجب شده است که نگران جایگزینی سایر کشورها و تلاش برای دستیابی مجدد به بازار این کشورها باشیم.

 

اتاق ایران در تلاش است تا از دستگاه‌های ذی‌ربط این گونه موارد را درخواست نماید و نظرات خود را ارائه دهد.

 

او تصریح کرد: باید دیپلماسی قوی اقتصادی در اتاق داشته باشیم.

 

اگرچه شرایط فعلی، چندان مساعد نیست اما نباید ناامید شد.

 

در 10 سال گذشته، طی سفرهای متعدد به کشور عراق، متوجه شدم که برای بازسازی این کشور حداقل 50 سال کار وجود دارد. در موصل لااقل 20 سال زمان برای بازسازی نیاز هست.

 

اتاق تلاش می‌کند در رفع موانع حضور در پروژه‌های بین‌المللی مؤثر عمل کند.

 

حسن زاده به کمیسیون خدمات فنی و مهندسی و احداث پیشنهاد کرد: کمیسیون خدمات فنی مهندسی و احداث اتاق ایران با وزارت نیرو و صندوق توسعه ملی، مذاکراتی را طراحی کنند که بر مبنای آن صندوق به‌عنوان سرمایه گذار پروژه‌های واگذار شده به بخش خصوصی از سوی وزارت نیرو و وزارت نیرو به‌عنوان طرف قرارداد صندوق، توافقاتی را انجام دهند.

 

در این دیدار علی نقوی، رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی و احداث اتاق ایران پس از شرح اقدامات و برنامه‌های کمیسیون، به اعضا و تشکل‌های عضو کمیسیون که بیش از 50 عضو و تشکل می‌باشند اشاره‌کرده و ظرفیت‌های هر یک را به‌اختصار توضیح داد.

 

از جمله توانمندی‌های مورد اشاره، صدور خدمات فنی و مهندسی و توانایی رقابت با کشورهایی چون ترکیه و چین است که قادر به انتقال دانش، تجارب و ظرفیت‌های فنی و مهندسی کشور به سایر کشورها ازجمله کشورهای همسایه است.

 

نقوی گفت: در حال حاضر، تشکل‌هایی با حضور شرکت‌های متخصص در امور فنی و مهندسی توانسته‌اند پروژه‌های مهمی را در برخی کشورها اجرا نمایند که با دیگر کشورهای صادرکننده خدمات فنی و مهندسی رقابت نموده است.

 

از این ظرفیت‌های مهندسی تاکنون چندان بهره‌ای برده نشده و می‌بایست مورد توجه جدی واقع شود.

 

با این‌حال، مشکلاتی برای این دسته از صادرکنندگان وجود دارد که در مواردی مانند عراق و سودان، همچنان با این مشکلات مواجه‌اند و نیازمند حمایت‌هایی از سوی اتاق و دستگاه‌های ذی‌ربط هست.

 

او ادامه داد: کمیسیون تاکنون اقداماتی در سطح ملی را در برنامه‌ها و اولویت‌های خود تعریف کرده و به تحقق این برنامه‌ها اهتمام جدی دارد.

 

ازجمله برنامه‌های مذکور، تدوین سند توسعه زیرساخت‌های کشور در سطح منطقه‌ای هست.

 

در بودجه سال 1403، 90 درصد بودجه به مسائل اجرایی تخصیص داده‌شده است و دولت ابزاری برای توسعه در اختیار ندارد.

 

این امر، فعالان اقتصادی را در مسیر رشد و توسعه اقتصادی کشور با مشکلاتی مواجه می‌نماید که صنعت احداث و خدمات فنی و مهندسی را نیز کاملاً در بر می‌گیرد.

 

حمایت اتاق ایران در این حوزه می‌تواند تأثیر بسزایی در رفع این مشکلات داشته باشد.

 

 

«روزنامه تجارت – 8 اسفند 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/12/09     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |