پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت(بسته خبری ۱۴ الی ۲۰ آبان ۱۴۰۱)، پرداخته است.

 


 

 

 

 

در حال تهیه ماده‌ واحده پیشنهادی برای تصحیح سازوکار قیمت‌گذاری دستوری هستیم

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: وزارت اقتصاد و ستاد اقتصادی دولت تمامی تلاش خود را برای اصلاح رویه‌های اشتباه به‌ کار گرفته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به بحث قیمت‌گذاری دستوری که سال‌ها در کشور رایج بوده، اشاره کرد.

 

احسان خاندوزی گفت: طبق قوانین متعدد دولت موکلف به جبران زیان تمامی افرادی است که از قیمت‌گذاری غیرکارشناسی آسیب دیده‌اند.

 

از این‌رو دولت حمایت از تمامی تولیدکنندگان و صادرکنندگانی که از محل قیمت‌گذاری دستوری و غیرکارشناسی دچار زیان یا کاهش سود شدند را وظیفه خود می‌داند و در تلاشیم تا با استفاده از سایر ابزارهای اقتصادی، این موضوع را حل و مدیریت کنیم.

 

 

پیگیری مشکلات کلان بورس با برگزاری ۷ میز صنعت جدید تا پایان سال

 

رئیس اداره میزهای صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به فلسفه برگزاری میزهای صنعت در سازمان بورس، گفت: توسعه بازار سرمایه به ویژه در دو سال گذشته سبب شد سازمان بورس به سمت سیاست‌گذاری کلان در سطح کشور برود تا بتواند از حقوق سهامداران که اکنون آحاد جامعه را دربرمی‌گیرد، حمایت کند.

 

امیر طایفه ابراهیمی با اشاره به برگزاری ۷ میز صنعت دیگر تا پایان سال در مورد ثمرات میزهای صنعت‌ برگزاری شده‌ گفت: نظام نرخ‌گذاری و دستورالعمل قیمت‌گذاری مواد خام و فراورده‌های نفتی که وزارت نفت طی خرداد ماه جاری به شرکت‌های پالایشی ابلاغ کرد، عرضه سیمان در بورس کالا، پیگیری جدی موضوع قیمت‌گذاری دستوری از طریق عنوان زیان ۱۱۰ همتی صنایع مرتبط با خودروسازی از جمله نتایج میزهای صنایع برگزار شده است.

 

 

بازارگردان دارا و پالایش یکم مشخص شد

 

رئیس اداره بازرسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس گفت: با تصویب مجمع صندوق‌های دارا و پالایش یکم، اساسنامه جدید آن‌ها مصوب شد؛ امیدنامه این صندوق‌ها نیز تغییر کرد و به واسطه تغییرات به وجود آمده، رکن بازارگردان نیز تعیین شد.

 

علی‌اکبر ایرانشاهی مطرح کرد: مطابق مصوبات مذکور، صندوق‌ پالایش و دارا یکم از مدیریت غیرفعال به فعال تغییر کرده و بازارگردان‌های این صندوق‌ها می‌توانند نسبت به صدور و ابطال واحدها (یونیت) اقدام کنند که این موضوع علاوه بر اینکه نقدشوندگی آنها را افزایش می‌دهد، منجر به کاهش فاصله قیمت بازار با NAV صندوق‌ها می‌شود.

 

 

گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه زیر ذره‌بین کارشناسان

 

با هدف بررسی چالش‌های حاکمیت شرکتی در شرکت‌های بورسی و به صورت مصداقی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان، میزگرد تخصصی با حضور آقایان فردین آقابزرگی، احمد جانجان و محمدامین حسینی برگزار شد.

 

با هدف بررسی چالش‌های حاکمیت شرکتی در شرکت‌های بورسی و به صورت مصداقی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان، میزگرد تخصصی با حضور آقایان فردین آقابزرگی، احمد جانجان و محمدامین حسینی در استودیو پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا) برگزار شد.

 

 

جلسه فوری وزیر نفت در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها

 

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: انجمن صنایع و فعالان حوزه پتروشیمی امروز جلسه‌ای با وزیر نفت برای بررسی مشکلات و چالش‌های این صنعت برگزار خواهند کرد که طی آن راهکارهایی که برای حل چالش‌های این صنعت مطرح شده، کارشناسی شود.

 

مهدوی ابهری مطرح کرد: طی این جلسه در خصوص مباحث مهمی که سودآوری صنعت پتروشیمی را تحت الشعاع قرار می‌دهد، به گفت‌وگو خواهیم پرداخت که از جمله آن می‌توان به موضوعاتی همچون اصلاح آیین‌نامه و قوانین مربوط به فرمول نرخ خوراک، واحدهای تامین برق یوتیلیتی‌ها و ... اشاره کرد.

 

 

کاهش زیان صنعت خودرو، تحت تاثیر تداوم عرضه‌ها در بورس کالا

 

رئیس انجمن سازندگان قطعات خودرو می‌گوید طی چند وقت گذشته شاهد کاهش زیان انباشته در صنعت خودرو بوده‌ایم که این اتفاق تحت تاثیر عرضه خودرو در بورس کالا صورت گرفته است.

 

نجفی‌منش تاکید کرد: اکنون بخش کمی از خودرو در بورس کالا عرضه شده است، در حالی که اگر زمینه عرضه گسترده خودرو در بورس کالا ایجاد شود، می‌توان شاهد اثرگذاری مثبت این اتفاق در بازار باشیم.

 

 

بازار رقابتی بورس کالا، جان دوباره به سیمانی‌ها داد

 

معاون مالی و اقتصادی سیمان هرمزگان در خصوص دلایل رشد سودآوری این شرکت سیمانی گفت: یکی از دلایل مهمی که رشد حاشیه سود سیمان هرمزگان را به همراه داشت، ورود به بازار رقابتی بورس کالا بود تا بازار، نرخ محصولات سیمانی را تعیین کند.

 

حسن هراتی گفت: خوشبختانه روند سودآوری و تولید سیمان در مسیر صعودی قرار دارد که بخش بزرگی از بهبود شرایط شرکت‌های سیمانی به استفاده از ظرفیت‌های بازار رقابتی بورس کالا مرتبط می‌شود؛ بدون شک با کنار رفتن دخالت‌های غیرمنطقی برخی نهادها در عملکرد شرکت‌ها، نه تنها صنعت سیمان بلکه کل اقتصاد در مسیر رشد قرار می‌گیرد.

 

 

تولید فولاد ۱۰ درصد افزایش یافت/ صمت در تلاش برای رفع مشکل قطعی گاز زمستان

 

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به تغییر میزان تولید فولاد در کشور طی یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: برقی که به شرکت‌های فولادی خصولتی‌ها داده شد باعث بهبود وضعیت تولید در صنعت فولاد شد؛ به طوری که در سال جاری نسبت به سال گذشته با افزایش ١٠ درصدی در تولید فولاد همراه بودیم.

 

شهرستانی به برنامه‌های پیش روی مسئولان این صنعت در راستای بهبود وضعیت صنعت فولاد تاکید کرد و اظهار داشت: وزارت صمت به دنبال راه حلی است که در سه ماه فصل زمستان، مشکلات متاثر از محدودیت اعمالی بر مصرف گاز صنایع را کاهش دهد و این مساله را مدیریت کند تا صنعت فولاد دچار ضرر و زیان شود.

 

 

صندوق توسعه بازار سرمایه، خریدهای حمایتی خود را افزایش می‌دهد

 

مدیر صندوق توسعه بازار سرمایه با اشاره به آمار خرید حدود یک هزار و ۲۶۰ میلیارد تومانی سهام خرد از هفته گذشته تاکنون، گفت: این صندوق از نمادهایی را که طبق آیین‌نامه داخلی باید از آنها حمایت کند، حمایت کرده و اگر سهامی جدیدی نیازمند حمایت باشد، مورد توجه این صندوق قرار خواهد گرفت.

 

قادر معصومی خانقاه اظهار کرد: پس از جلسه با اعضای هیات مدیره سازمان بورس و ابلاغ بسته ۱۰ بندی حمایت از بازار سرمایه، انجام بخشی از امور به صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه سپرده شد و در همین راستا فارغ از مسئله کوچک، متوسط یا بزرگ بودن شرکت‌ها (نمادهای معاملاتی) و اثر آنها بر شاخص، حمایت‌های خود را به‌طور ویژه و محسوس تداوم بخشیدیم.

 

 

مجلس درصدد جلوگیری از سوداگری بانک‌هاست

 

بهروز محبی نجم‌آبادی با اشاره به اینکه بانک‌ها باید ملزم به فروش بخشی از دارایی‌های خود شوند، اظهار کرد: براساس قانون، بانک‌ها باید دارایی‌های خود را بفروشند تا منابع به چرخه رونق کشور بازگردد.

 

اگر بانک‌ها خواهان بالا بردن توانمندی خود هستند باید با فروش اموال خود و نه با استقراض و اضافه کردن پایه پولی، در راستای بهبود شرایط اقتصادی قدم بردارند.

 

نماینده مردم سربداران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به اتفاقات سال ۹۹ در بازار سرمایه، فضای بی‌اعتمادی به وجود آمد اما به هر حال بنای دولت سیزدهم بر این است که با مردم واقعی‌تر رفتار کرده و سراغ پول‌های پرفشار نرود.

 

 

سرمایه‌گذاران به امنیت اقتصادی نیاز دارند

 

غلامرضا منتظری در رابطه با افزایش نرخ دلار و سکه گفـت: تجربه نشان داده که ثبات قیمت ارز در قیمت کالاها و اعتماد جامعه نقش تعیین کننده‌ای دارد.

 

بی تردید هر کدام از مولفه‌های ثبات بازار، اعتماد جامعه، افزایش ظرفیت اعتماد آفرینی و تثبیت امنیت مردم به تنهایی نقش تعیین کننده‌ای در موفقیت یک کشور دارند.

 

به گفته عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، قیمت دلار برای سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان باید پیش‌بینی‌پذیر باشد تا ریسک اقتصادی افراد کاهش پیدا کند.

 

اگر امکان پیش‌بینی نرخ ارز در بلند مدت وجود نداشته باشد، سرمایه‌گذاران نیز برای شروع و ادامه روند کار خود ریسک نکرده و سرمایه خود را درگیر نخواهند کرد.

 

 

عزم مسئولان برای رفع ابهامات بودجه‌ای، دید سرمایه‌گذاران را مثبت کرده است

 

رسول جاویدی، مدیر تحلیل و سرمایه‌گذاری سبدگردان‌ داریوش اظهار داشت: همواره با نزدیک شدن به اواخر سال، مباحث مربوط به بودجه سال آینده داغ می‌شود و اخبار و گمانه‌زنی‌هایی در مورد فاکتورهای اثرگذار بر بازار سرمایه و شرکت‌های بورسی منتشر می‌شود.

 

وی اظهار داشت: امسال هم شایعاتی در مورد نرخ خوراک و حامل‌های انرژی و سایر موارد مطرح شد اما سیگنال‌های مثبتی که از سوی مسئولان برای توجه ویژه به سودآوری شرکت‌های بورسی به بازار مخابره می‌شود، یک امیدواری مضاعف را در میان فعالان بازار ایجاد کرده است.

 

 

کاهش ۷۰ درصدی نرخ جهانی خوراک پتروشیمی‌ها/ نرخ داخلی ۵ هزار تومان باقی مانده!

 

فرهاد ذاتعلی‌فرد، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس بیان کرد: وضعیت بازار سرمایه در چند ماه گذشته وضعیت مطلوبی نبوده و از ابتدای امسال حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سرمایه داشتیم.

 

این حجم خروج نقدینگی حقیقی‌ها از بازار، نشان دهنده ماندگاری پایین سرمایه‌ها در بازار سرمایه است و البته که یکی از نشانه‌های رونق در بازار سرمایه، ماندگاری سرمایه‌ها در این بازار است.

 

 

بورس کالا سازوکاری مناسب برای طرح اصلاح قیمت‌گذاری دستوری دولت

 

احسان بیگی ضمن تاکید بر ضرورت نظارت بر عرضه و تقاضا در بورس کالا گفت: اگر قرار باشد قیمت‌گذاری محصولاتی را که در حال حاضر مشمول قیمت‌گذاری دستوری هستند، به عرضه و تقاضای بورس کالا بسپاریم؛ باید حجم عرضه‌ها کنترل شود تا دستکاری عرضه، سبب افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها نشود.

 

اگر عرضه‌ها متناسب با تقاضای بازار باشد، عملا نیازی هم به تعیین سقف قیمتی در بورس کالا نخواهد بود و قیمت هر محصول کاملا منطقی تعیین خواهد شد.

 

 

سهام هرگز به اندازه این روزها، ارزنده نبوده!

 

فواد صلواتی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت این بازار بیان کرد: بررسی عملکرد شرکت‌ها در فصل تابستان براساس گزارش‌های منتشر شده بر روی سامانه کدال نشان می‌دهد بسیاری از شرکت‌های بورسی به واسطه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش نرخ محصولات، افزایش درامد فروش داشته و سودهای مناسبی شناسایی کرده‌اند.

 

بازار سرمایه در طول تاریخ فعالیت خود هرگز به اندازه این روزها ارزنده نبوده و زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری در این بازار است.

 

نسبت P/E متوسط بازار حدودا به ۵ الی ۶ رسیده و اکثر سهم‌ها برای سرمایه‌گذاری ارزنده و جذاب هستند.

 

 

اختلاف قیمت ارز آزاد و نیمایی، منجر به افزایش سفته‌بازی و تورم می‌شود!

 

اشکان زودفکر گفت: الزام شرکت‌ها به فروش ارزهایشان به قیمت یارانه‌ای و پایین باعث می‌شود این شرکت‌ها نتوانند به تورم واکنش نشان داده و از بازار تورم عقب می‌مانند.

 

سرمایه‌گذار نیز که نمی‌خواهد سرمایه‌اش از دست برود و درصدد این است قدرت خرید پول وی حفظ شود، واکنش نشان داده و پول خود را از بازار اصلی و بورس که تامین کننده شریان اقتصادی کشور است خارج و در بازارهای موازی وارد و اقدام به سفته بازی می‌کند.

 

 

بازگشت اعتماد به بورس از مسیر بسته ۱۰ بندی

 

مدیرعامل شرکت کارگزاری ایمن بورس با مدنظر قرار دادن بسته ده بندی حمایتی سازمان بورس از بازار سرمایه اظهار کرد: همراه با چنین اقداماتی، لازم است به فعالان بازار سرمایه اطمینان خاطری نسبت به پیش‌فرض‌های بازار داده شود.

 

به بیانی دیگر، پیش‌فرض‌هایی که بر بازار بسیار تاثیرگذار است، همانند نرخ بهره، نرخ ارز صنایع و نرخ خوراک صنایع همانند نرخ گاز که تنها به عملکرد سازمان بورس بازنمی‌گردد، لازم است همسو با بازار سرمایه شوند.

 

حسین احمدی بیمه سهام را گام موثری در بازگشت اعتماد و دلگرمی به بازار برشمرد و تصریح کرد: لازم است پیش‌فرض‌هایی که بر بازار بسیار تاثیرگذار است، همانند نرخ بهره، نرخ ارز صنایع و نرخ خوراک آن‌ها همانند نرخ گاز که تنها به عملکرد سازمان بورس بازنمی‌گردد، با بازار سرمایه همسو شوند.

 

 

طرح بیمه سهام، کف بازار را بسته است!

 

حمید یاری، کارشناس بازار سرمایه در خصوص بسته ۱۰ بندی حمایت فوری از بازار سرمایه بیان کرد: در سال‌های اخیر که روند بازار سرمایه شیب نزولی داشته، هر از چند گاهی مسئولان سازمان بورس بسته‌ حمایتی ارائه کرده‌اند، بی‌آنکه به آثار اجرای بسته قبلی اشاره کنند.

 

در مورد بسته‌های حمایت از بازار سرمایه بهتر است سازمان بورس قبل از انتشار این بسته‌ها، آثار بسته‌های قبلی و علت موفقیت یا شکست آنها را بررسی و در رسانه های بورسی اطلاع رسانی کند تا انتشار رسمی بسته حمایتی جدید به لحاظ رسانه‌ای تأثیرگذار باشد.

 

 

اوراق گام بدون خلق نقدینگی به تامین مالی بنگاه‌ها کمک می‌کند

 

علیرضا توکلی کاشی، معاون توسعه کانون نهادهای سرمایه‌گذاری با اشاره به اینکه اوراق گام از جمله اوراقی است که از سوی بانک مرکزی هدایت می‌شود به «اکو ایران» گفت: در حال حاضر بانک مرکزی مجوز ۲ نوع اوراق، یکی اوراق مشارکت با شهرداری‌ها و دیگری اوراق گام یا گواهی اعتبار مولد را داده است.

 

وی افزود: به طور عمده، رشد اوراق مشاکت با شهرداری‌ها به واسطه اوراقی است که بانک مرکزی به شهرداری مجوز داده اما در اوراق گام یا گواهی اعتبار مولد، بانک مرکزی به بانک‌ها مجوز می‌دهد که برای بخش خصوصی تامین مالی کنند.

 

 

دلار نیمایی در تعقیب دلار آزاد! / تحلیل سرمایه‌گذاران کاهش فاصله ارزهای چند نرخی است

 

وحیده موسوی، مدیر سبدگردانی شرکت مشاور سرمایه‌گذاری فاینتک گفت: با توجه به افزایش قیمت دلار آزاد و به تبع آن دلار نیما، نرخ ارز در بودجه ۱۴۰۲ بسیار مهم است.

 

در حال حاضر شرایط حاکم بر اقتصاد و از طرفی فاصله قیمتی بالای دلار نیما و آزاد موجب شده تا فعالان بازارهای مالی به این باور برسند که شرایط برای کاهش فاصله قیمتی فراهم بوده و بازار سرمایه می‌تواند تحلیل‌های خود را با دلار نیمای بالاتر به روزرسانی کند.

 

به نظر می‌رسد ورود نقدینگی به بازار سرمایه در کف قیمتی سهام، رشد قیمت دلار نیمایی، رشد قیمت‌های جهانی و افزایش بهای نفت موجب شده تا سرمایه‌گذاران به آینده بازار و ادامه‌دار بودن شرایط موجود خوشبین باشند.

 

 

بدون ریسک از بورس سود بگیرید!

 

حامد ستاک، مدیرعامل کارگزاری آریانوین اظهار داشت: استفاده از آپشن‌هایی مانند بیمه سهام چه در دوران رونق بازار و چه در زمان شرایط رکودی، قطعا به نفع بازار است؛ چرا که باعث می‌شود افراد با دید ریسک‌پذیری متفاوت سرمایه‌هایشان را در بازار سهام نگه دارند.

 

او با بیان اینکه وجود ابزارهایی همچون بیمه سبد سهام باعث رشد و بلوغ بازار سرمایه می شود، گفت: در این شرایط افرادی که به دنبال ریسک کمتر باشند نیز در بازار پر نوسان سهام می‌مانند و حداقل سود ۲۰ درصدی خود را تضمین می‌کنند.

 

 

افزایش تمایل خرید سهام در صندوق‌های درآمد ثابت، با طرح بیمه سهام

 

مدیرعامل کارگزاری امین سهم، با اشاره به بسته حمایتی ۱۰ بندی سازمان بورس از بازار سرمایه، اظهار کرد: این بسته، حمایت از بازارهای اول و دوم بورس و فرابورس را شامل می‌شود و به همین دلیل، بخش بزرگی از بازار را نسبت به طرح‌های پیشین پوشش می‌دهد.

 

به گفته معین شفیعی، بیمه سهام محرک خوبی برای ورود فعال‌تر صندق‌های بادرآمد ثابت به بازار سرمایه خواهد بود و از این طریق نقدینگی بیشتری به بازار تزریق می‌شود که محرک بخش تقاضا در بازار نیز خواهد شد.

 

 

جذابیت و نقدشوندگی بالای قراردادهای اختیار آتی بورس کالا

 

ایمان آدینه‌زاده، مدیر واحد مشتقه کارگزاری آگاه در خصوص مزیت‌های اوراق اختیار مبتنی بر آتی اظهار کرد: نخستین مزیت برجسته قراردادهای اختیار آتی، نقدشوندگی بالای آن است.

 

دومین مزیت این نوع قراردادها این است که این قراردادها با همان دارایی پایه به صورت یکجا معامله می‌شوند.

 

مزیت مهم دیگر اختیارهای آتی این است که مشتری در پلتفرم واحد بورس کالا می‌تواند به راحتی مدیریت ریسک اعمال کند. وی با ارزیابی مثبت قراردادهای اختیار آتی زعفران که ورود سرمایه‌گذاران حرفه‌ای‌تر را تسهیل می‌کند، گفت: راه‌اندازی قرادادهای اختیار آتی صندوق‌های طلا با توجه به وضعیت بازار بنیادی طلا می‌تواند جذابیت بیش‌تری داشته باشد و درونمای مطلوبی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.

 

 

کنترل نرخ سود و مصوبات شبانه، الزمات اساسی حمایت از بورس

 

احسان عسکری کارشناس بازار سرمایه به بررسی احتمال موفقیت‌آمیز بودن چهارمین بسته حمایتی بورس تهران پرداخت و به بورسان گفت: در شرایط کنونی که وضعیت عملیاتی و مالی شرکت‌ها به خوبی گذشته نیست و چشم‌انداز مناسبی نیز از آینده سیاسی و اقتصادی کشور وجود ندارد، این دست از حمایت‌ها تاثیر قابل توجهی دارند اما اگر این حمایت‌ها در زمانی که شرایط مساعدتر بود صورت می‌گرفت، می‌توانست بهتر باشد.

 

وی درباره بند اول این بسته که به نوعی بیمه سرمایه و ارائه یک سود ۲۰ درصد سالانه بود عنوان کرد که این موضوع بی‌تاثیر نخواهد بود اما وجود بازارهای موازی با بازدهی‌های جذابتر و همچنین نیاز به تغییر چینش سبد سهام در طول زمان باعث می‌شود که برخی این میزان سود را جذاب ندانند.

 

 

بازگشت به قانون هموارترین مسیر برای حذف قیمت‌گذاری دستوری

 

مهدی افنانی، عضو هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان در خصوص اصلاح سازوکار قیمت‌گذاری دستوری بیان کرد: قطعا تاثیر آزادسازی قیمت‌ها بر روی صنایع بزرگی که محصول خود را با قیمت دستوری عرضه می‌کنند، مثبت خواهد بود.

 

اما شاید برخی صنایع پایین دستی زنجیره فولاد و... که به واسطه قیمت‌گذاری دستوری، مواد اولیه ارزان‌تری در اختیار دارند با آزادسازی قیمت‌ها دچار افت سودآوری شوند.

 

آزادسازی قیمت‌ها به افزایش شفافیت در اقتصاد کشور، جلوگیری از رانت و فساد ناشی از قیمت گذاری دستوری و رونق تولید کمک خواهد کرد.

 

 

کاهش ریسک بودجه، گام مهم بعدی برای حمایت از بورس

 

علی قاسم‌نژاد، عضو هیات مدیره شرکت سبدگردان مانی، گفت: بازار سرمایه چشم انتظار لایحه بودجه ۱۴۰۲ است.

 

مسلما مدل‌سازی، شفاف‌سازی و ثبات پارامترهای تاثیرگذار بر این بازار همچون نرخ گاز صنایع، خوراک پتروشیمی‌ها، بهره مالکانه معادن و... به افزایش شفافیت و کاهش ریسک بازار سرمایه کمک خواهد کرد.

 

 

 

«پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) - 20 آبان 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/08/20     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |