هادی حق شناس کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی:

 

کاهش قدرت خرید مردم به یکی از نگران کننده ترین مسائل امروز کشور تبدیل شده است.

 

 

 

 

عدم توانایی خرید که در نتیجه افزایش قیمت ها رخ می دهد موضوعی است که خانوار را رنج می دهد به همین جهت کاهش نرخ تورم باید یکی از اصلی ترین اولویت های دولت و نظام باشد.

 

در حالی که دولت فعلی وعده کاهش نرخ تورم را به مردم داد در یک سال گذشته به عینه شاهد اوج گرفتن قیمت ها هستیم به طوری که تخم مرغ از دانه ای 1200 تومان به بیش از سه هراز تومان رسیده است و مرغ کیلویی 20 هزار تومانی تا 60 هزار تومان افزایش یافته است.

 

با اینکه دولتمردان مدام از کنترل قیمت ها و کاهش نرخ تورم می گویند اما این سوال مطرح می شود که دولت چگونه می تواند گمان کند با افزایش قیمت چند برابری که روی همه کالاها و خدمات رخ داد مردم قادر به تامین معاش خود خواهند بود؟

 

وقتی دهک های پایین جامعه قادر به خرید اصلی ترین و اساسی ترین کالای مورد نیازشان مثل مرغ، تخم مرغ، گوشت، روغن و برنج نباشند، برنجی که بیش از صد هزار تومان در هر کیلو به فروش می رسد آیا می توان گفت دولت دروعده های خود محقق بوده است؟

 

بی شک خیر، بلکه به راحتی می توان حدس زد دهک های پایین به شدت تحت تاثیر تورم قرار گرفته اند و زندگی آنها دچار چالش های اساسی شده است.

 

این اشکال بر دولت وارد است چرا که گمان می کند کاهش نرخ تورم از 60 هزار تومان به 20 هزار در روند قدرت خرید مردم تفاوتی ایجاد می کند در حالی که اینگونه نیست، بلکه این درصد کاهش منجر به تغییر قدر مطلق عدد نمی شود، یعنی به گفته مسولین تورمی که از 60 درصد به 40 درصد رسیده منجر به ارزان شدن کالاها نشده است.

 

برای روشن شدن بهتر موضوع می توان به تغییرات سرعت ماشین اشاره کرد.

 

ممکن است در طول سفر و جاده سرعت ماشین کم یا زیاد شود اما مسافت طی شده کمتر نمی شود، بلکه با کاهش سرعت، مسافت بیشتر می شود، بنا بر این در تورم چه 40 درصد چه 60 درصد شاهد آثار فقر برای زندگی و معیشت دهک های درآمدی پایین خواهیم بود، ضمن اینکه کاهش توان خرید جامعه بخشی از رفاه خانوار را از بین می برد.

 

تسهیل فضای کسب و کار و بازگشت به روال عادی و عدم مدیریت دستوری اقتصاد در کنار بازگشت به میز توافق برای انعقاد یک توافق بین المللی وعضویت در کنوانسیون هایی چون اف ای تی اف تا حد زیادی می تواند بار مشکلات و چالش های اقتصادی کشور را کاهش دهد، ضمن اینکه شایسته سالاری ارتباط بسیار مستقیمی با افزایش بهره وری اقتصادی دارد.

 

 

«روزنامه اخبار صنعت - 30 آذر 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/09/29     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |