مالک عبادتی

 

کسب و کار اجتماعی در بســیاری از کشورهای دنیا ترویج یافته و بیشتر این کشورها از این ابزار قدرتمند برای بهبود و توســعه اقتصادی بهره می گیرند.

 

 

 

 

 

بنیاد گرامین در بنگلادش فراتر از بانک گرامین اســت و از بخش های متعدد مرکز یونس، آزمایشــگاه خلاق گرامین که با شــرکت ها و ســازمان های مشهور و معتبر دنیا که برندهای مطرح دنیا را تولید می کنند، ارتباط برقرار می کند، در بنگلادش و ســایر کشورها شــرکت های مخاطره پذیر مشــترکی تاســیس می کنند که همــان محصول با همــان کیفیت ولی ارزانتر برای افرادی که در سطح درآمدی پایین تری هستند را تولید می کند.

 

محصولاتی مانند ماست را با حجم کوچکتر و با بســته بنــدی متفاوت با قیمت پایین تر با مواد مغذی برای کودکانی که ســوءتغذیه دارنــد را با همــکاری شــرکت دانن و یا آب ســالم بطری شده را با قیمت مناســب در حجم کوچک با همکاری شرکت وئولیا واتر تولید می کند تا آب سالم و تصفیه شده را برای روستاییان فقیر که به آب سالم دسترسی ندارند، برســاند.

 

برند مشترک با شرکت آدیداس کفش کتانــی را برای کودکان روســتایی که پابرهنه حرکــت می کردند، تولیــد می کند و با پای برهنه بــه بیماری های قارچی و پوســتی مبتلا می شــدند و در معرض بیماری هــای خطرناک قرار داشــتند این کفش در مقایســه با کفش های برند آدیداس بســیار ارزانتر بــوده و افراد فقیــر قادر به خرید آن هستند.

 

برند مشــترک گرامین ـ آدیداس یک مخاطره پذیر مشترکی اســت که بین دو بنگاه گرامین بانک و کمپانی آدیداس شکل گرفته است.

 

در بســیاری از کشــورهای در حال توســعه مانند هند، بنــگلادش، اندونــزی و برخی از کشــورهای آفریقایی بــه دلیل وجود فقر و مشــکلات مربوط به زنان توانمندسازی این قشر ســرفصل ایجاد کسب و کار اجتماعی در این کشورهاســت.

 

این مسائل در کشورهای توسعه یافته و ثروتمند مانند ژاپن که در معرض بلایای طبیعی قرار دارند مســائل اجتماعی مواجهه با بحران های طبیعی است که خسارت های بســیاری به این جوامع وارد می کند.

 

گسترش این شیوه جدید از ســرمایه داری به توســعه اقتصادی می انجامد.

 

گســترش دیدگاه نگاه بــه معضلات و اجتماعی به عنوان مسئله که می تواند زمینه کسب و کارهــای اجتماعی را ایجاد کند نه بــه عنوان مایه عذاب و ناراحتی.

 

در جوامعی که نگاه به مشــکلات به عنــوان زمینه یافتــن روش هــای بهبودیافته و ابتکاری و خلاقانه برای زندگی بهتر، فرصت کشــف ناشناخته ها، بکارگیری ظرفیت های انسانی و فکری برای پیشرفت و رشد در جامعه و اقتصاد است.

 

 کمتر از یک دهه اســت که در کشور به مقوله کسب و کار اجتماعــی و مســئولیت اجتماعی بنگاه های اجتماعی و حاکمیتی پرداخته شــده اســت.

 

این حوزه به شــدت فضای مناســب و آمادهای را برای افراد خلاق و نــوآور و صاحب فکــر ایجاد می کند که برای مســائل و آســیب های اجتماعی که از آن به مثابه عذاب و ناراحتی ناخواســته و نازل شده از آسمان نگاه می شــود تغییر زاویه دید و نگاه داشته و به عنوان فرصت یادگیری، رشــد، بهبود و توسعه نگاه کنیم و بســتر جامعه را برای هدایت جوانان به این ســمت فراهم کنیم.

 

این تغییر نــگاه و دیدگاه بسترســاز فرصت های آینده برای توسعه اقتصادی و نسل های بعد خواهد بود.

 

 

«روزنامه اقتصاد مردم – 30 آذر 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/09/29     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |