پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت(بسته خبری ۲۶ آذر الی ۲ دی ۱۴۰۱)، پرداخته است.

 

 

 

 

 

پیشنهاد دولت به پتروشیمی‌ها برای مشارکت در تامین خوراک و گاز

سیداحسان خاندوزی؛ سخنگوی اقتصادی دولت امروز سه‌شنبه ۲۹ آذرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به پرسش خبرنگار سنا درباره برنامه دولت برای اینکه صنایع و پتروشیمی‌ها در فصل زمستان با کمبود گاز مواجه نشده و دچار ضرر و زیان نشوند، گفت: دولت در ۶ ماهه اول سال جاری تلاش‌های بسیاری کرد که روزانه گاز بیشتری به پتروشیمی‌ها و صنایع تحویل دهد، چرا که واضح بود در نیمه دوم سال با توجه به افزایش مصرف گاز در حوزه‌های غیرصنعتی، دچار کمبود خواهند شد.

 

 

اولین مرحله سود سهام عدالت واریز می‌شود

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی بورس، سود سهامداران مستقیم و غیرمستقیم سهام عدالت از چهارشنبه ۳۰ آذر ماه، به صورت متمرکز توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار، با توجه به سود تقسیم شده عملکرد سال مالی ۱۴۰۰ شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت، پرداخت می‌شود.

مجموع سود سبد سهام عدالت بالغ بر ۶۴ هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال ۱۳۹۹ بیش از دو برابر شده است که از این مبلغ در مرحله اول، ۲۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به حساب سهامداران واریز خواهد شد.

 

 

الزام صندوق‌ها به افشای تعداد و قیمت سهام خریداری شده در عرضه‌های اولیه

مطابق مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، در راستای ارتقای شفافیت و سلامت بازار سرمایه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری ملزم به افشای تعداد و قیمت سهام خریداری شده در فرآیند عرضه اولیه شدند.

 

 

عاملین انتشار اخبار کذب توقف عرضه خودرو در بورس کالا، به مراجع قضایی معرفی می‌شوند

امیر مهدی صبایی، مدیر نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس گفت: پیرو شایعات منتشر شده در خصوص عدم عرضه خودرو در بورس کالا، در برخی از خبرگزاری‌ها و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی، که منتج به بروز تغییراتی در روند معاملات این گروه (و سایر نمادهای مرتبط حسب مورد) در روز دوشنبه مورخ ۲۸ آذر شد، سازمان بورس و اوراق بهادار با توجه به وظایف نظارتی خود و در راستای حفظ حقوق سهامداران معاملات صورت گرفته در این روز را با دقت مضاعف بررسی و در صورت بروز هرگونه مصادیق تخلف با خاطیان برخورد انضباطی خواهد نمود.

 

 

ساختار کمیته‌های حسابرسی شرکت‌های بازار سرمایه اصلاح شد

سید مصطفی علوی، رئیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اجرای دقیق دستورالعمل حاکمیت شرکتی و عزم جدی سازمان بورس در نظارت بر اجرای این دستورالعمل توسط ناشران ثبت شده نزد سازمان بیان داشت: از تغییرات مهم صورت گرفته در دستورالعمل فوق، تغییر ساختار کمیته‌های تخصصی هیات مدیره از جمله کمیته حسابرسی است.

 

 

فراخوان سازمان بورس برای تدوین سازوکار "کنفرانس پرسش و پاسخ سهامداران"

سازمان و بورس و اوراق بهادار در نظر دارد در راستای افزایش آگاهی سهامداران، بالاخص سهامداران خرد از وضعیت شرکت‌ها و عملکرد مدیران آن‌ها و ایجاد بستری جهت پاسخگویی مدیران این شرکت‌ها به پرسش‌های سهامداران، سازوکار"کنفرانس پرسش و پاسخ سهامداران" را تدوین نماید.

بدبین‌ وسیله از کلیه سهامداران، فعالان بازار سرمایه و اشخاص تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار تقاضا می‌گردد؛ نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود درخصوص پیش‌نویس تهیه شده را حداکثر تا پایان وقت اداری مورخ ۷ دی ۱۴۰۱ از طریق پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه ایران به آدرس الکترونیک cec@seo.ir ارسال نمایند.

 

 

۶ توافق مهم برای تعادل بازار خودرو صورت گرفت

در جلسه مشترک وزارت صمت و بورس کالا که با حضور منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، عبدالله توکلی مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت و رضا محتشمی‌پور معاون معادن وزارت صمت و همچنین مدیران بورس کالای ایران در محل بورس کالا برگزار شد، ۶ توافق مهم برای تعادل بازار خودرو صورت گرفت.

 

 

تخلف رنگ مشکی با زرد مدیران بازار سرمایه، چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

محمدصادق شبانی، رئیس مرکز تدوین، تنقیح و تطبیق قوانین و مقررات بازار سرمایه سازمان بورس گفت: برای اولین بار تخلفات مدیران بازار سرمایه با توجه به درجه اهمیت و شدت ضعف و قوت، در ۶ درجه دسته‌بندی شد.

علاوه به درجه‌بندی به دلیل فهم راحت‌تر نوع تخلف برای مخاطبین عام بازار سرمایه، این تخلفات رنگ‌بندی نیز شدند.

به عنوان مثال تخلفات سنگین با رنگ مشکی و به تبع، باقی تخلفات با رنگ قرمز، نارنجی و زرد مشخص خواهند شد؛ که رنگ زرد حکم اخطار را برای مدیر مربوطه خواهد داشت.

 

 

حذف خودرو از بورس کالا، یعنی میدان دادن به رانت و فساد/بورس، عامل کنترل و کاهش قیمت است

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص اهمیت عرضه خودرو در بورس کالا گفت: اصل موضوع عرضه خودرو در بورس کالا فراهم شدن امکان ایجاد بازار شفاف در حوزه اقتصادی و جدا شدن از یک بازار غیر شفاف است.

به طور کلی عرضه خودرو با روش‌های ثبت‌نامی توسط خودروسازان با مشکلاتی همراه است، در حالی که با عرضه خودرو در بورس کالا میزان عرضه و قیمت‌ها شفاف روی تابلو اعلام شود و توسط طرف تقاضا قابل احصاء، پیگیری و شناسایی است.

 

 

راه‌اندازی بازار مدیریت مصرف برق، با هدف کاهش قطعی برق صنایع

علی نقوی، مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران، در اولین همایش تخصصی «انرژی در صنعت فولاد» به راهکارهای کوتاه‌مدت برای تامین برق پایدار صنایع اشاره و اعلام کرد: بورس انرژی ایران در حال برنامه‌ریزی و طراحی بازاری به نام بازار مدیریت مصرف است.

در این بازار که طبق پیش‌بینی‌ها تا سال آینده راه‌اندازی می‌شود، صنایع می‌توانند سهمیه برقی که به آنان داده‌شده را با صنایع دیگر مبادله کنند و به این ترتیب خاموشی بخشی از صنایع کاهش پیدا می‌کند.

 

 

حمایت تمام قد نمایندگان مجلس از شفافیت معاملات خودرو در بورس کالا

جمعی از نمایندگان مجلس مدل عرضه خودرو در بورس کالا را مثبت ارزیابی کرده و اظهار کردند؛ عرضه خودرو در بورس کالا باعث حذف قیمت‌گذاری دستوری و تعیین نرخ‌های تصنعی دلالان در بازار می‌شود، چراکه کشف قیمت به تابلوی بورس کالا سپرده شده و نفع مشترک خریدار و فروشنده را به دنبال دارد.

 

 

صمت از عرضه خودرو در بورس کالا، دست نمی‌کشد

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: انتقاد به عملکرد بورس کالا در فروش خودرو منصفانه نیست، چراکه در این بستر عرضه‌ها تسهیل شده و مطمئنا به دست مشتریان واقعی می‌رسد؛ در واقع مکانیزم بورس کالا منجر به تامین منافع مصرف‌کننده و تولیدکننده می‌شود و افزایش قیمت اخیر خودرو ارتباط چندانی با این سازوکار ندارد.

وی مطرح کرد: وزارت صمت اخیرا توافق امیدبخشی را با بورس کالا داشته که مطابق مفاد آن قرار بر رعایت کف عرضه‌ها و مراقبت در کشف قیمت‌ها شده است؛ پیش‌بینی می‌شود با تداوم عرضه خودرو در بورس کالا مشکلات گذشته این صنعت دیگر تکرار نشود.

 

 

اولویت‌های حوزه انرژی در برنامه هفتم چیست؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، حسین حسین‌زاده به ضروریاتی که در برنامه هفتم توسعه در حوزه انرژی باید به آن توجه ویژه شود، اشاره کرد و گفت: از آنجا که دنیای پیشرفته در حال حرکت از سمت سوخت فسیلی به سمت سوخت پاک است، «بهینه‌سازی مصرف سوخت با محوریت گاز» یکی از اساسی‌ترین اقداماتی که در حوزه انرژی به ویژه در برنامه هفتم باید ریل‌گذاری شود؛ چراکه گاز به‌صورت کلی حدود ۵۰ درصد سبد انرژی کشور را شامل می‌شود و فقط پالایشگاه پارس جنوبی ۷۰ درصد گاز کشور را تولید می‌کند لذا اگر فکری به حال فشارافزایی پارس جنوبی در برنامه هفتم توسعه نشود در سال‌های نه چندان دور این پالایشگاه به بزرگترین موزه صنعتی دنیا تبدیل خواهد شد.

بنا بر این باید حکمرانی در حوزه فشارافزایی و وضعیت گاز کشور اصلاح کرد.

 

 

نمایندگان مجلس مخالفتی با ادامه عرضه خودرو در بورس کالا ندارند

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، روح الله عباسپور با رد این فرضیه که اکثر نمایندگان مجلس مخالف با عرضه خودرو در بورس کالا هستند، خاطرنشان کرد: از ابتدای عرضه خودرو در بورس کالا اکثر نمایندگان با عرضه آن موافق بودند و در حال حاضر هم مخالف عرضه نیستند اما دلایلی باعث شده تا با افزایش قیمت خودرو مواجه شویم که بهتر است بررسی‌های بیشتری روی موضوعات اساسی صورت گیرد.

 

 

پیگیری‌های سازمان بورس، موانع بسیاری را از صنعت پتروشیمی رفع کرده است

مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در رابطه با همکاری سازمان بورس با فعالان صنعت پتروشیمی به منظور رفع موانع و مشکلات این صنعت اظهار کرد: بر اساس آمار منتشره اکنون سهم پتروشیمی‌ها در بازار سرمایه نسبت به گذشته قابل توجه‌تر شده است؛ به همین خاطر تولیدکنندگان حاضر در این صنعت باید به منظور رفع موانع و مشکلات رابطه نزدیکی با مسئولان مربوط در سازمان بورس داشته باشند.

 

 

دلار، عاملی گرانی قیمت‌ها در بازار آزاد/ عرضه خودرو در بورس کالا، به سود مصرف‌کنندگان تمام شد

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور درخصوص دلایل گرانی قیمت خودرو، اظهار کرد: اخیرا اخباری منتشره شده مبنی بر آنکه یکی از مهم‌ترین دلایل گرانی خودرو عرضه این محصول در بورس کالاست، در حالی که چنین اظهار نظراتی موثق نیست و مبنای کارشناسی ندارد.

او افزود: براساس داده‌های منتشره شده از سوی بورس کالا و خودروسازان، می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که عرضه خودرو در بورس نه تنها سبب زیان تولیدکنندگان و خریداران نشده بلکه این دو گروه سود قابل توجهی را نیز کسب کرده‌اند.

 

 

اقتصاد دستور نمی‌پذیرد؛ نوبت حرکت بورس هم می‌رسد

اکبر حامدی میخوش، مدیرعامل کارگزاری بورسیران با اشاره به انتقادات به افزایش نرخ بهره بدون ریسک، بیان کرد: نمی‌توان گفت مشکل اصلی بازار سرمایه، بالا بودن نرخ بهره است؛ اما یکی از مشکلات اساسی این بازار، همین نرخ بهره است.

کما اینکه اگر روند ورود و خروج پول به بازار سرمایه در سال‌های گذشته را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که همواره نرخ بهره به عنوان یکی از متغیرهای تاثیرگذار در جریان ورود نقدینگی به بازار، بوده و هر زمان نرخ بهره بدون ریسک افزایش داشته، پول از بازار سهام خارج شده است.

 

 

جاماندگی بورس از سایر بازارها، فرصتی برای جاماندگان از تورم

احمد اشتیاقی کارشناس بازار سهام در خصوص وضعیت فعلی بورس بیان کرد: با در نظر گرفتن نرخ فعلی ارز در سامانه نیما، وضعیت سودآوری شرکت‌ها و همین طور میانگین نسبت P/E بازار سهام در ۴۰ سال اخیر (حدود ۶)، ارزش ذاتی بازار سهام بالاتر از قیمت‌های فعلی بوده و بورس حداقل یک واحد P/E عقب ماندگی دارد!

 

 

کاهش شکاف ارز نیمایی و آزاد؛ محرکی قوی برای صعود بورس

سید جواد درواری، مدیر سرمایه گذاری و سبدگردانی شرکت سبدگردان آمیتیس در رابطه با تاثیر افزایش نرخ ارز بر بازار سرمایه بیان کرد: نرخ ارز یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر بازار سرمایه است.

تعداد زیادی از شرکت‌های بازار سرمایه را شرکت‌های کالایی و به‌اصطلاح دلار محور تشکیل می‌دهند که نرخ فروش محصولات‌شان بر اساس قیمت‌های جهانی است و نرخ ارز، تأثیر مستقیم در قیمت تولیدات و محصولات آن‌ها دارد.

همچنین تغییرات نرخ ارز به واسطه وجود برخی دارایی‌های شرکت‌ها، بر سود و زیان شرکت‌ها اثر می‌گذارد.

بنا بر این افزایش نرخ ارز می تواند بر سودآوری شرکت ها تاثیر بسزایی داشته باشد.

 

 

دو مرحله‌ای شدن بودجه ۱۴۰۲، فرصتی بیشتر برای رسیدگی به کسری بودجه

محمدتقی فیاضی، کارشناس و پژوهشگر اقتصادی درباره تاثیرات دو مرحله‌ای شدن روند بررسی بودجه بر فرآیندهای تصمیم‌گیری اقتصادی، به بورسان گفت: امسال تصویب بودجه دو مرحله‌ای خواهد بود.

یعنی ابتدا کلیات و احکام مصوب و برای دولت فرستاده می‌شود، تا دولت بر اساس آن جداول بودجه را به مجلس بفرستد.

وی افزود: تا دولت جداول بودجه را به مجلس بفرستد، مجلس هم برنامه توسعه را پیگیری کرده و در حین اینکه برنامه را پیگیری می‌کند، به جداول هم پرداخته می‌شود.

 

 

مسئله اصلی اقتصاد خارج شدن از بند رشد اقتصادی منفی و صفر است

فرهاد خان‌میرزایی، پژوهشگر اقتصادی در رابطه با شفافیت لایحه بودجه به بورسان گفت: شفافیت بودجه زمانی مطرح می‌شود که جداول منابع و مصارف باید عملیات مالی تمام دستگاه‌های اجرایی را در برگیرد اما دولت برخی از عملیات مالی را در جداول معرفی نکرده و در تبصره‌ها به آن اشاره می‌کند که تبدیل به کسری پنهان خواهد شد.

بخش دیگری که در کسری بودجه باید به آن توجه کرد تعهدات دولت به تامین اجتماعی در قالب حق بیمه و یارانه‌های حق بیمه است.

پس کسری بودجه به دو بخش آشکار که در جداول مشهود است و پنهان که فرابودجه‌ای است تقسیم می‌شود.

 

«پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) - 25 آذر 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/10/03     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |