مرتضی عزتی استاد دانشگاه تربیت مدرس

 

موضوع اعطای یارانه نقدی یا جایگزین کردن کالا برگ برای بهبود معیشت مردم از سوی مسوولین تا کنون بارها مطرح شده است.

 

 

 

 

 

مساله حائز اهمیت این است که وقتی فقر گسترش می یابد به این معناست که دولتها نتوانسته اند زمینه را برای ایجاد رشد اقتصادی آماده کنند لذا مجبورند برای تامین معیشت مردم جامعه از ابزارهایی مثل اعطای یارانه استفاده کنند.

 

وقتی به دلیل سیاست گذاری های غلط اقتصادی همه مردم فقیر شدند دولت مجبور است به مردم یارانه بدهد در حالی که در علم اقتصاد دادن یارانه منطق و حساب و کتاب دارد و از قاعده ای خاص تبعیت می کند، مثل اعطای یارانه بابت درمان و تحصیل رایگان همه مردم، این یارانه شبیه یارانه ای نیست که به غلط درایران مصطلح شده است بلکه یارانه ای حمایتی از همه مردم و درراستای عدم توزیع رانت و برخورداری قشر معدودی از افراد جامعه است.

 

دولتی که به همه مردم یارانه می دهد به نوعی دولت فریبکاران است، دولتی که مسیرهای درست را طی نکرده بلکه با کارهای عوامفریبانه به نوعی بر این موضوع تاکید می کند که به دنبال بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم است در حالی که اگر دولت به دنبال بهبود وضعیت اقتصادی باشد باید رشد اقتصادی ایجاد کند، یا اگر این دولت قادر به ایجاد رشد اقتصادی نیست باید کنار برود تا دولتی روی کار بیاید تا منجر به بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم شود، در غیر این صورت هر آنچه از بهبود معیشت مردم توسط دولت و مجلس با اعطای کالا برگ گفته شود فقط سرگرم کردن مردم است.

 

عملکرد سیستم اقتصادی و مدیریت اقتصاد ایران به گونه ای بوده که کسی با این درآمدها نمی تواند زندگی خود را اداره کند.

 

سیستم به نوعی مدیریت شده که همه را یارانه بگیر کرده است در حالی که امروز در دنیا قاعده تصمیم گیری به شکل دیگری است.

 

امروز اقتصاد باید توسعه داده شود تا معیشت مردم بهبود بیابد وتحت فشار ناشی از کاهش قدرت خرید و نااطمینانی نسبت به آینده و سوء تغذیه نشوند.

 

در سیستم ناسالم اقتصاد دولتی دستوری اقتصاد رشد نمی کند در حالی که در کشورهای توسعه یافته دارای اقتصاد قوی به همه مردم یارانه داده نمی شود به جز معدود افراد جامعه که در کسب درآمد به شدت ناتوان هستند.

 

رشد اقتصادی موجب افزایش درآمد مردم می شود به طوری که نیازی به دریافت یارانه ندارند اما آنچه درایران به عنوان یارانه دادن دنبال شده حمایت از معیشت مردم نیست، بلکه بیراهه رفتن برنامه های توسعه ای و عدم تحقق آنهاست.

 

اگر برنامه های رشد اقتصادی بعد از جنگ تحمیلی درست پیش رفته بود امروز مردم ایران نیازی به دریافت یارانه اعم از نقدی یا کالایی نداشتند چرا که چندین برابر آنچه امروز دریافت می کنند درآمد داشتند.

 

«روزنامه اخبار صنعت - 5 دی 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/10/04     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |